Selamat Berbahasa Kebangsaan

Hindari Ancaman Kanser Serviks!

17/12/2010 12:20

KEMENTERIAN Kesihatan Malaysia sedang giat mengingatkan ibu bapa dan remaja tentang ancaman sejenis kanser yang boleh menyerang remaja perempuan dengan serius. Oleh itu, remaja perempuan yang berusia 13 tahun, di sekolah atau di luar sekolah, digesa dengan segera mendapatkan suntikan pelalian kanser tersebut di sekolah atau di klinik kerajaan. Kanser yang hendak dihindari itu dikenali sebagai kanser serviks.

Apakah kanser serviks? Istilah itu digunakan dalam bidang biologi. Orang yang berpendidikan atau kakitangan kesihatan tentunya memahami istilah tersebut. Namun, sebahagian besar masyarakat mungkin tidak mengetahuinya. Oleh itu, untuk memudahkan pemahaman, pihak berkenaan wajar juga menggunakan istilah padanan yang sama atau hampir sama makna dengannya. Kanser ialah barah dalam bahasa Melayu, yang maknanya dipercayai telah diketahui ramai orang. Serviks pula ialah salur pada bahagian bawah rahim ke arah kemaluan di dalam badan perempuan. Satu istilah yang pernah popular ialah pangkal rahim.

Dengan hal yang sedemikian, selain penggunaan istilah kanser serviks, tidaklah salah sekiranya dijelaskan bahawa kanser itu boleh juga dikenali sebagai barah pangkal rahim. Rasanya penggunaan istilah terjemahan itu sedap didengar dan masih tepat menggambarkan maksud yang hendak disampaikan, walaupun perkataannya lebih panjang sedikit.

SuhaimiMohdSalleh© 2010

Create a free websiteWebnode